ثبت طرح صنعتی در شهرک های صنعتی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.00 (تعداد رای 3)

شهرک صنعتی مکانی است که در راستای توسعه صنعتی  و تمرکز تولیدات صنعتی در یک جامعه ایجاد می شود. این شهرک ها باید در حداقل فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهر ها قرار داشته باشند. هدف دولت ها از ایجاد شهرک صنعتی در خارج از شهر ها دور کردن تاثیرات منفی تولیدات و صنایع بر ساکنین شهری و کم کردن الایندگی و همچنین دسترسی راحت تر به مسیر حمل و نقل جاده ای و با بار ترافیکی کمتر است.

شهرک های صنعتی در توسعه صنایع و تولیدات کشور نقش بسیار مهمی دارند و در اغلب موارد منشا ابداعات و اختراعات زیادی بوده اند. به عنوان مثال اغلب طرح های صنعتی در راستای ایجاد جریانات بهتر و جذب مشتری و بازار بیشتر در شهرک های صنعتی به وجود می آیند. این طرح های صنعتی برای فروش بیشتر شرکت ها  و تولیدی های حقیقی و حقوقی بسیار تاثیر گذار هستند و در بسیاری از موارد باعث سهولت و بهتر شدن امر تولیدات و روان تر شدن یک فعالیت صنعتی هم می شوند.

طرح صنعتی چیست؟

طرح صنعتی ظاهر یک تولید و یا قطعه و ابزار صنعتی و یا مصرفی را می گویند خارج از اینکه چه تاثیری در تولید و یا فرایند تولید دارد و صرفا زیبایی و نمای بیرونی و ظاهری یک محصول مد نظر قرار می گیرد. به همین دلیل نباید با اختراع و یا برند و علامت تجاری اشتباه برداشت شود.

برند یا علامت تجاری نماد و نشان تجاری شرکت ها  و افراد حقیقی مختلف برای کسب و کار های انها می باشد و بر روی محصولات و سربرگ و اسناد شرکت قرار می گیرد ، اختراع هر گونه تغییر در تکنولوژی و ابعاد و فعالیت یک ماشین و یا تولیدی است که شکلی که بتواند به بهتر شدن و راحت تر شدن کار کمک بکند. اما طرح صنعتی تنها ظاهر یک محصول است.

چه موقع می تواند طرح صنعتی را ثبت کرد؟

تمام طرح هایی که تازه باشند و قبلا نمونه ای از انها در جای دیگری کشف نشده باشد قابلیت ثبت و حمایت دارند. الگو برداری و کپی برداری از یک محصول ولا اینکه خارجی باشد نمی تواند مشمول قانون ثبت طرح صنعتی باشد. از این رو باید طرح از خود شما باشد و با دیدگاه خود شما و بدون تلاش برای نمونه پذیری و الگو برداری ارائه شده باشد.

چه کسانی می توانند طرح صنعتی را ثبت کنند؟

طرح صنعتی محدودیتی ندارد. در همه انواع صنایع چه صنعتی باشند و چه دستی ، چه در حوزه تکنولوژی های تولیدی و در راستای خدمات تولیدی باشند و چه در حوزه مصرفی و برای جلب توجه مصرف کنندگان باشند می توانند در صورت منحصر به فرد بودن به ثبت برسند.

به همین دلیل هر فردی در هر سمت و جایگاهی می تواند برای تولیدات خود و محصولات خود طرح صنعتی جدیدی داشته باشند. وجود طرح های صنعتی متناوب در یک شهرک صنعتی نشان از پیش تازی و توسعه ان شهرک صنعتی و رقابت سالم در بین انها دارد.

چرا باید طرح صنعتی در شهرک های صنعتی به ثبت برسد؟

شهرک های صنعتی مرکز رقابت های صنعتی و توسعه و تعالی صنایع و تولیدات کشور هستند. تمرکز در حوزه تولیدات و ارائه خدمات و جلب توجه مشتریان بسیار بالا است. اگر طرح صنعتی شما ثبت نشود به راحتی توسط دوستان و رقبا شما کپی برداری خواهد شد و تمام تلاش شما از بین خواهد رفت. طرح های جدید صنعتی حق خود شما هستند و دیگران نباید بتوانند از انها به نفع خود استفاده کنند.

از این رو ثبت طرح صنعتی در شهرک های صنعتی به شما نه تنها یک برگ برنده خواهد داد تا مشتری بیشتر و بازار بهتری به دست بیاورید بلکه خیال شما را از سوء استفاده های احتمالی و کپی برداری و ... اسوده خواهد کرد و حتی در صورت مشاهده این موضوع به راحتی می توانید از مراجع قضایی برای جلوگیری از این موضوع و طلب خسارت اقدام نمایید.

برای ثبت طرح صنعتی در شهرک های صنعتی چه باید کرد؟

ثبت طرح صنعتی در ایران در تهران و در اداره ثبت مالکیت صنعتی انجام می شود. این اداره در جایی دیگر از ایران نمایندگی و شعبه دیگری ندارد. وقتی شما طرحی صنعتی را ایجاد می کنید در اولین اقدام باید یک مشاور خبره را به وکالت خود در موسسه حقوقی ویونا انتخاب کنید. مشاوران ما اظهارنامه ثبت طرح صنعتی و سایر مستندات را برای شما اماده خواهند کرد و مطابق با ایین نامه ها و قوانین تجاری ایران طرح صنعتی شما را ظرف مدت نهایتا 3 ماه به ثبت خواهند رساند.

حتی در صورت صلاحدید شما می توانید طرح صنعتی خود را چنانچه برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است ثبت بین المللی کنید و این مهم را هم کارشناسان موسسه ویونا برای شما به سادگی انجام خواهند داد.