راهنمای ثبت نام برند

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (تعداد رای 2)

برند همان علامت تجاری  تعریف شده در قانون تجارت ایران است که به دنبال تعریف و نشانه گذاری محصولات خاص شرکت ها در طبقات مشخص و تمایز دادن انها با سایر محصولات به وجود می آید. برند ها از نقطه نظر ارزشی در شرایط مختلف زمانی و سرمایه گذاری ارزش های مختلفی دارند ، به این صورت که با برنامه ریزی مناسب و هدف گذاری صحیح برند ها و یا علامت های تجاری موفق و شناخته شده ارزش مالی و ریالی زیادی برای شرکت ها و موسسات و یا حتی اشخاص حقیقی مالک این برند ها خواهند داشت.

صرف نظر از همه مزیت هایی که برند دارد و احتمالا به خوبی شما در جریان این اهمیت و جایگاه برند در تجارت ایران و بین الملل دارید تنها برند هایی که ثبت شوند و شخصیت قانونی داشته باشند در ارزش گذاری برند ها دارای جایگاه ویژه و همچنین قابل حمایت توسط نهاد های دولتی در داخل ایران و نهاد های بین المللی در سطح فعالیت های برون مرزی و بین المللی را دارند.

اداره مالکیت معنوی زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ایران و سازمان جهانی wipo به عنوان سازمان متولی ثبت برند جهانی زیر نظر کشورهای عضو کنوانسیون پاریس وظیفه ثبت برند را بر عهده دارند.

مراحل ثبت نام برند تجاری

برای اینکه برند را به ثبت برسانید ابتدا باید با مراجعه به سایت اداره مالکیت معنوی و تکمیل مراحل مختلف برند خود را در واقع ثبت نام کنید. اینکه ثبت نام برند به چه ترتیب و مطابق با کدام اصول باید باشد طبق مندرجات قانون تعیین می شود. ولی آنچه که مهم است ثبت نام این برند در سایت اداره مالکیت معنوی توسط شخص خود شما به عنوان متقاضی ، یا نماینده  شما که می تواند یک نفر از شرکا شرکت باشد و در درجه اعلی وکیل حقوقی شما باشد.

وکلای حقوقی همیشه بهترین انتخاب برای اموز حقوقی هستند و این موضوع به دلایل طرح گزارشات زیاد مشتریان مختلف از نداشتن اگاهی و اشتباهات رایج در هنگام ثبت نام برند ها و علامت های تجاری است.

مراحل ثبت نام برند به ترتیب عبارتند از:

  • انتخاب یک مشاور و وکیل حقوقی درجه یک از موسسه حقوقی ویونا و دادن وکالتنامه به این موسسه حقوقی
  • تکمیل اظهارنامه ثبت برند و اسکن آن به همراه سایر مدارک مورد نیاز. مانند مدارک شناسایی شخص حقوقی و یا حقیقی، کارت بازرگانی و ...
  • ورود اطلاعات اظهارنامه و فرد متقاضی در داخل سایت اداره مالکیت معنوی
  • دریافت کد پیگیری برای پیگیری مراحل بعدی

در این مرحله ثبت نام برند شما به اتمام خواهد رسید ولی کار ثبت برند هنوز به اتمام نرسیده است. پس از ثبت نام برند در سایت اداره مالکیت معنوی کارشناسان این اداره موضوع را از جنبه های مختلف مانند نوع درخواست ، طرح برند و رعایت مسائل حقوقی مختلف بررسی و نتیجه را در سه حالت اعلام خواهند کرد.

  • تایید درخواست: در این صورت باید مراحل بعدی که متعاقبا اورده خواهد شد انجام شود
  • رد درخواست: پرونده بسته خواهد شد
  • اعلام اصلاحیه: باید با مشاوره با وکلای موسسه حقوقی ویونا ظرف مدت اعلام شده ایراد ها و موارد اعلام شده مرتفع و مجددا مدارک ارسال شود

در صورت تایید درخواست باید مراتب به صورت زیر دنبال شود:

  • تشکیل پرونده در اداره مالکیت معنوی توسط وکیل حقوقی شما در موسسه حقوقی ویونا
  • پرداخت هزینه های ثبت نهایی
  • آگهی اول و دوم برند در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار تعیین شده
  • دریافت پروانه و یا گواهینامه ثبت برند 10 ساله

اکنون برند به مدت  10 سال به نام شما در اداره مالکیت معنوی به ثبت رسیده و قابل حمایت دولتی می باشد.  به یاد داشته باشید برای تمدید برند و یا علامت تجاری خود باید با در دست داشتن همین مدارک اقدام نمایید و این اقدام شما باید حداقل شش ماه قبل از انقضا مدت اعتبار برند و یا علامت تجاری شما باشد. اگر این دوره به اتمام رسید یک دوره شش ماه و با در نظر گرفتن جریمه هایی برای شما منظور خواهد شد و پس از ان ممکن است برند توسط دیگران تصاحب شود.

کارشناسان موسسه حقوقی ویونا به دلیل شناخت قوانین و مقررات حقوقی و قانونی ثبت انواع برند بصورت داخلی و خارجی بهترین انتخاب برای ثبت برند شما هستند. از این رو تنها با دادن یک وکالتنامه به کارشناسان موسسه حقوقی ویونا وظیفه ثبت برند خود را به ما واگذار نمایید.